وقتی قاچاق راحت و ارزان‌تر از تولید است، کارگران خانه نشین می‌شوند.
کد خبر: ۸۰۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 29 December 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:در حالی که شیراز یکی از شهر‌های تجاری جنوب کشور است و مراکز و فروشگاه‌های مختلف این شهر، مردم را از نقاط مختلف برای خرید وسایل مختلف به ویژه پوشاک به این شهر می‌کشاند، ۵۰۰ کارگاه تولید پوشاک در شیراز تعطیل شد.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با تحقیق میدانی علت این موضوع را بررسی کرد.
خیری، مسئول کارگاهی با ۶ سالن تولیدی پوشاک، ورود پارچه و پوشاک قاچاق را مهم‌ترین علت ورشکستگی خود بیان کرد و گفت: روند ورود بی قانون پوشاک خارجی سبب بیکاری ۴۰۰ کارگر این تولیدی و ورشکستگی ۵۰۰ کارگاه دیگر شده است.
این روز‌ها پارچه و پوشاک ایرانی حال و روز خوشی ندارد و گویا پارچه و پوشاک ایرانی هر چقدر هم که با کیفیت باشد، به دلیل پیمودن روند قانونی تولید و پرداخت عوارض مختلف، گران‌تر از پوشاک خارجی تمام می‌شود و توان رقابت با پارچه و پوشاک درجه دو و درجه سه چینی و برخی کشور‌های خارجی را ندارد.
کواری، دیگر تولید کننده پوشاک در فارس گفت: روند قاچاق سبب شده است که ۴۱ کارگر او بیکار شوند.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس با بررسی مسیر ورود پوشاک به فارس، از دو استان همجوار هرمزگان و بوشهر سردر آورد. جایی که پارچه و پوشاک قاچاق به راحتی و به صورت تضمینی وارد کشور و از آن جا در استان‌های مختلف توزیع می‌شود.
سعید پرویزی صوری با یکی از واردکنندگان تضمینی پارچه و پوشاک قاچاق وارد معامله شد و به این نتیجه رسید که می‌توان با فروش بار پوشاک قاچاق به فرد واسطه در کشور مبدا، در مقصد مورد نظر در ایران، با مبلغی بیشتر همان بار را به صورت تضمینی از واسطه تحویل گرفت.
اما قاچاق پارچه و پوشاک به صورت تضمینی چطور است که قاچاقچیان خیلی راحت و بدون دغدغه پول بار را ازجیب پرداخت می‌کنندو حاضر به انجام چنین ریسک بزرگی می‌شوند؟ جواب این سوال خیلی ساده بود.

بر اساس قانون، هر ملوان یک لنج می‌تواند بدون پرداخت گمرکی، حدود ۱۵ میلیون تومان کالا وارد کند و این سبب وارد شدن ۹۰ میلیون تومان بدون گمرکی توسط یک لنج با ۶ ملوان می‌شود و این بدون میزان باری است که گمرک به ملوانان تخفیف یا انعام می‌دهد.
خبرنگار ما با تحقیقات به این نتیجه رسید که هر ملوان بیش از دویست میلیون کالا بدون گمرکی وارد می‌کند.
به گفته قره بیگی مدیر کل گمرک استان بوشهر بار‌های ته لنجی یا ملوانی پس از خروج رایگان از گمرک فقط در شهر‌های ساحلی قابل تخلیه و فروش است و در صورت انتقال به شهر‌های دیگر کشور، قاچاق محسوب می‌شود.
بر اساس بررسی‌های میدانی سعید پرویزی، بار‌های پوشاک قاچاق تضمینی، همان بار‌هایی هستند که با عنوان ته لنجی، وارد این دو استان همجوار و سپس توسط اتوبوس، کامیون‌های حمل مواد نفتی، خودرو‌های شوتی، به راحتی از ایست‌های بازرسی عبور می‌کنند و به استان فارس وارد می‌شوند.
این گونه است که به راحتی، پوشاک قاچاق وارد کشور و با نرخی ارزان‌تر از تولید داخل، وارد بازار می‌شود و تولید کنندگان بی شماری از جمله ۵۰۰ تولید کننده فارس را با ورشکستگی رو به رو می‌کند.
اما این پایان راه نیست و تعداد زیادی از این تولیدکنندگان و ضامن‌های آن ها، به دلیل ورشکستگی کارگاه‌ها و به وجود آمدن بده کاری، راهی زندان می‌شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار